Maatregelen Auto

 

2020 - Van start met het starten van schone voertuigen

 

Verbanning van vervuilende auto's in De Nieuwe Nekkert en de directe omgeving van De Nieuwe Nekkert.

Omdat we in de toekomst van De Nieuwe Nekkert een groen, milieuvriendelijk en leefbaar gebied willen maken, moeten we al snel kleine stappen nemen om dit proces in gang te zetten. Zoals men ook in grote steden als Rotterdam en Utrecht heeft, zou een milieuzone voor De Nieuwe Nekkert en de omgeving hiervan een goede eerste stap zijn om mensen duidelijk te maken dat Tilburg en De Nieuwe Nekkert wel degelijk bezig zijn om het gebied groener te maken. Concreet houdt deze maatregel in dat  dieselauto's van voor 2005 (tegen die tijd 15 jaar of ouder) niet meer in het gebied mogen. Daarnaast mogen ook benzineauto's van voor 1995 niet meer in dit gebied komen. Dit is te handhaven door op de toegangswegen camera's op te hangen die kentekens registreren. Mocht een auto voorkomen die niet aan de eisen voldoet, krijgt deze vanzelf een bekeuring thuis gestuurd.

Referentiebeeld

Realiseren van een 30-kilometerzone

Om Stappegoor tijdelijk veiliger te maken moet er een 30-kilometerzone gerealiseerd worden. Er zijn in dit gebied veel studenten en dit zullen er steeds meer worden. Gezien het toenemend aantal studenten en de ongelukkig gelegen bushalte is een extra stukje verkeersveiligheid welkom. Door een snelheidsverlaging toe te passen met enkele infrastructurele maatregelen zou het gebeid verkeersveiliger worden.

2025 - Innovatief parkeren op nieuwe plek

 

Referentiebeeld

Realisatie van de nieuwe parkeervoorziening

Zoals uit de visie is gebleken moet De Nieuwe Nekkert in de toekomst een autovrij gebied worden. Alleen aan de rand zou men met de auto kunnen komen om hier te parkeren. Om de toekomstbestendigheid van deze parkeervoorziening te garanderen, moet deze voorbereid worden op de autonome auto. Om dit om te bouwen zijn er drop off points nodig en een locatie waar men de auto weer op kan halen. Deze voorziening zou er ongeveer uit moeten zien als in de afbeelding linksboven. Echter zou de parkeervoorziening in De Nieuwe Nekkert bij voorkeur ondergronds moeten zijn in verband de de beperkte ruimte en de ruimtelijke kwaliteit. Ook moeten er mogelijkheden zijn om elektrische auto's draadloos te kunnen opladen. Het exacte proces van autonoom parkeren staat uitgelegd in de afbeelding linksonder

Referentiebeeld

Realisatie van een parkeervoorziening aan de snelweg A58 ter hoogte van De Nieuwe Nekkert.  

Om De Nieuwe Nekkert ook voor de regio interessant te maken en toch bereikbaar te blijven voor automobilisten zonder dat de auto’s door het gebied rijden, moet er op de A58 ter hoogte van De Nieuwe Nekkert een parkeervoorziening komen waar men de auto kan parkeren. Ook deze voorziening moet voorbereid zijn voor autonome auto’s. Door middel van een autonome capsule kunnen de bezoekers die hun auto geparkeerd worden naar De Nieuwe Nekkert vervoerd worden. Hier kunnen zij eventueel overstappen op bussen naar het centrum. 

2030 - De nieuwe manier van autorijden

 

Verbanning van alle verbrandingsmotoren in en rondom het gebied De Nieuwe Nekkert. 

Om het gebied nog milieuvriendelijker te maken worden vanaf 2030 alle voertuigen met verbrandingsmotoren verbannen rondom De Nieuwe Nekkert. Op dit moment, anno 2017, zijn er al elektrische voertuigen en deze techniek zal zich in rap tempo ontwikkelen. Door middel van een kentekenscanner zou men eventueel kunnen controleren of men zich hieraan houdt. 

Referentiebeeld

Nieuwe infrastructuur voor autonome auto's rondom De Nieuwe Nekkert met onder andere de aanleg van drop off points.

Omdat auto’s niet meer in het gebied zelf kunnen komen, moeten er goede parkeervoorzieningen zijn aan de rand van de stad. Omdat verwacht wordt dat het autonome rijden in 2030 al een stuk verder ontwikkeld is dan dat vandaag de dag is, worden er drop off points gerealiseerd. Door hier de auto te verlaten zal de auto zelf een parkeerplek zoeken. Wanneer men weer wil vertrekken wordt de auto naar een ophaalpunt gereden waar men weer in de auto kan stappen. Voor niet-autonome auto’s blijven nog ‘gewone’ parkeerplaatsen beschikbaar.  Daarnaast moet er duidelijke belijning aanwezig zijn en moeten de verkeersborden en -lichten te begrijpen zijn voor de autonome voertuigen.

Referentiebeeld

2035 - De Nieuwe Nekkert gaat autonoom

 

Referentiebeeld

Al het snelverkeer dat naar de parkeervoorziening van De Nieuwe Nekkert komt, moet autonoom zijn.  

Omdat parkeren op onze hedendaagse manier veel ruimte in beslag neemt en ten koste gaat van ruimte die aan andere functies besteed kan worden, is het noodzakelijk om de ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Autonoom verkeer neemt veel minder parkeerruimte in beslag. Tegen 2035 zal een groot deel van de auto’s autonoom kunnen rijden, waardoor de ‘normale’ parkeerplaatsen omgebouwd kunnen worden tot ‘autonome’ parkeerplaatsen en andere functies. Mensen die niet de beschikking hebben over een autonome auto kunnen gebruik maken van de snelfietspaden die er tegen die tijd liggen of door middel van het OV of de capsules die in 2035 in Tilburg geïntroduceerd zullen worden.

2040 -  Autonoom, de nieuwe standaard 

 

Rondom De Nieuwe Nekkert is alleen autonoom snelverkeer toegestaan. 

Om de omgeving van De Nieuwe Nekkert veiliger te maken is vanaf 2040 alleen autonoom snelverkeer toegestaan. Tegen die tijd zal vrijwel niemand meer een dagelijkse auto hebben die niet autonoom kan rijden. Voor de mensen die niet de beschikking hebben over een autonome auto zijn er inmiddels volop interessante alternatieven aanwezig om te verplaatsen. 

Referentiebeeld