Link met Mobiliteitsaanpak 2040

Stappegoor is een gebied met grote potentie. Het gebied heeft een aantrekkingskracht voor jonge mensen, vanwege de aanwezige school en educatie voorzieningen die in het gebied aanwezig zijn. Wat betekent dit voor de Mobiliteitsaanpak van Tilburg en hoe past onze visie bij dit bestek? 

 

Door eerst een visie op te stellen over hoe het zou moeten gaan in 2040 is er geen sprake geweest van invloed door de Mobiliteitsaanpak Tilburg 2040. Door naderhand pas de vergelijking aan te gaan is het mogelijk om een eerlijke vergelijking te verwezenlijken. 

 

Overeenkomsten met de Mobiliteitsaanpak 2040

Langzaam verkeer moet de overhand krijgen 

Het gebied Stappegoor wordt ingericht op fietsers en voetgangers, waar auto’s en ander gemotoriseerd verkeer niet langer het gebied indringen. Deze worden aan de rand van het gebied opgevangen, waarna iemand zijn beweging voortzet met een langzame wijze van transport. Dit past tevens op het streven naar minimaal één deelfiets in verschillende vormen van de Mobiliteitsaanpak 2040. Wanneer snelverkeer niet langer direct toegankelijk is naar het gebied vormen fietsen en eventueel drones een alternatief voor het voorzien van goederen aan de plaatselijke bedrijven. 

Elektrisch en autonoom rijden

In de visie is duidelijk dat autonome auto’s de norm zijn en niet de uitzondering. Deze helpen bij de doorstroming op de bestaande wegen en hebben als voordeel een grote afwikkelingscapaciteit te hebben. De vooraf gespecificeerde instappunten voor de overgang van langzaam naar snelverkeer zijn duidelijk in zowel de visietekst als de visie plankaart. Een directe overeenkomst tussen de partijen. 

Autonome bussen

Zelfrijdende, ofwel autonome bussen, zijn in de visie aanwezig. Een miniem verschil is dat er nog steeds een chauffeur als het ware aanwezig is. Deze heeft in de Mobiliteitsaanpak 2040 een compleet andere rol, namelijk die van een host. Hier wordt in de visie niet over gesproken, hoewel dit achteraf als een nuttig alternatief kan worden geboden voor de chauffeurs die hun baan zouden verliezen en niet de mogelijkheid hebben tot omscholing. 

Stappegoor is meer dan alleen onderwijs

Dat Stappegoor meer kan zijn dan alleen een onderwijsgebied of de wekelijkse locatie om te gaan sporten is ook een gedeelde opinie. De nieuwe toegevoegde functies van reactie en wonen zijn in beide gevallen terug te vinden. Hoewel de nadruk ligt op educatie voorzieningen in het gebied volgens de mobiliteitsvisie, is de visie meer gefocust op een samenwerkende oplossing. De een profiteert van de ander en omgekeerd. 

  

Referentiebeeld

Tegenstrijdigheden met de Mobiliteitsaanpak 2040

Beperkt focusgebied

Hoewel het merendeel direct aansluit op de visie Jong & Dynamisch zijn er nog alsnog een paar stukken die afwijkingen vertonen of niet vermeld worden in de visie jong & Dynamisch. Een groot deel hiervan is direct te schuiven op het verschil in focus van het gebied. Zo is bijvoorbeeld de Piushaven een onderwerp in de Mobiliteitsaanpak Tilburg 2040, maar komt deze niet terug in de visie. Dat is omdat deze geen directe invloed lijkt te hebben op het gebied. Zo wordt er ook in de mobiliteitsaanpak gesproken hoe er een station dient te komen in Berkel-Enschot, terwijl in de visie hier geen melding van wordt gedaan.

Logistieke voorbeeld voor Nederland

Op stedelijk niveau is er een bepaalde afwijking die eruit springt. Zo wil Tilburg zelf het logistieke voorbeeld zijn van Nederland. In de visie Jong & Dynamisch komt dit niet sterk terug naar voren. Wanneer blijkt dat Tilburg daadwerkelijk zich 100% inzet om de logistieke voorbeeldstad van Nederland te worden, zal dit grote impact hebben voor het gebied Stappegoor. Het gevolg zal zijn dat Stappegoor onderdeel uit zal maken van deze voorbeeld functie en de inrichting van het gebied wellicht anders zijn dan uit onze visie is gebleken

Maak jouw eigen website met JouwWeb